Vintersykling

Publisert 24. november 2015 klokken 16:40

Vintersykling

Vi går inn i siste uken av november, og høsten har nok en gang muliggjort vakre naturopplevelser med skarp luft og vakre farger.

For mange skiglade nordmenn markerer høsten en endelig slutt på sykkelsesongen, men for de som vet hvor fint vintersykling er, er det mye å glede seg til! Jeg vil i dette innlegget gi deg noen gode tips for hvordan du kan optimalisere vintersyklingen, fra nybegynneren til den hardbarkede.

Utstyr til sykkelen

Ikke spar penger ved anskaffelse av dekk. Jo flere pigger jo bedre grep, de kostbare dekkene vil være lettere samt gi deg bedre sykkelfølelse. Vær synlig og bruk lys og refleks. En kraftig lykt muliggjør sykling i mørket, og for de som ikke har prøvd dette vil det være som en ny verden. De gamle kjente stiene blir plutselig utfordrende igjen ved mørkets frembrudd. Oppsøk din lokale fagforhandler og be om hjelp til valg av utstyr og bekledning tilpasset ditt bruksområde.

Bekledning

Bruk ull og mange lag; mange går i fellen med å bruke tykke og isolerende plagg, legg heller fokus på å kle deg lagvis. I motsetning til løping og langrenn om vinteren, får syklister ekstra utfordringer med store fartsforskjeller og fare for nedkjøling. Det er derfor essensielt å kunne justere bekledningen av og på underveis på turen.

Ull er det beste som innerste plagg, deretter f.eks en lett foret sykkeljakke. Dette vil bidra til å holde varmen på overkroppen. Videre et vindtett plagg som stenger luftstrømmen ute, og kombinasjoner av vest og jakker fungerer ofte godt. Samtidig er det alltid viktig å ha med seg ekstra superundertøy man kan skifte underveis på turen, særlig hvis du har planer om å stoppe underveis Avslutt med å ha en tynn vannavstøtende jakke på baklommen hvis været skulle bli dårlig.

På beina er det mindre varmeutvikling, velg derfor varme bukser som ikke hindrer bevegelsene. Noen sykkelbukser har pute sydd inn og noen ikke og de med pute sydd inn er ofte fin å ha i vår- og høstsesongen. På vinteren er det bedre å kunne bruke kort sykkelbukse innerst, deretter isolerende bukse utenpå. Et sikkerhetstips er å bruke løse knær/bein for ekstra isolering av knærne. Husk også isolering av edlere deler med et tynt plagg (f.eks. buff) inn buksen.

Et annet viktig område er hode og hals. Noen liker å bruke heldekkende balaclava, men for mange kan dette bli for varmt og fører bare til unødvendig varmeutvikling. Vanlig lue eller med vindtett front er å anbefale. Halsregion er svært viktig å finne gode plagg, store halstuber enten av fleece eller ull, eller kombinasjoner av vanlig buff og tykkere halstube ytterst.

Ved hanskevalg må man tenke hvor man skal sykle, samt se på gradestokken. Skal man ut på en teknisk tur i skogen holder det som regel nok med lett fôrete hansker, dette pga lav fart og konstant friksjon og bevegelse under turen. Tips til hansker kan være langrennshansker, de har ofte delvis vindbeskyttende front og fin gripeflate.

Sist kommer vi til føttene, her gjelder det å velge skotrekk med omhu. Skaff deg både neopren, vanntette og vindtette trekk. Kombinasjoner av disse er ofte bra, bruk heller for store en for små. Da har du ekstra plass til evt. vintersko, eller vanlige sykkelsko. Et ekstra tips er å bruke gamle raggsokker utenpå skoene, deretter skotrekk. Er det veldig bløtt kan man i tillegg surre inn føttene med plastposer under skotrekkene.

Trening

Sykling i kaldt vær krever noen forholdsregler, belastningen er mye større enn ved sykling på sommerstid. Pass alltid på næringsinntak og væskeinntak, man forbruker mer energi ved sykling i kaldt vær. Vær derfor veldig nøye på væske og energiinntak. Sykle med overskudd, utesykling for en allerede sliten kropp vil sjeldent gi bra utfall. Tren variert på vinterstid. Intervaller og harde økter anbefales ikke ute i kaldt vær, nedkjøling kombinert med høy påkjenning for luftveiene er ikke gunstig.

God Tur:-)

Referanser