Tips og triks med OL-utøver Hedda Hynne!

Publisert 7. september 2021 klokken 13:56

Vi føler oss kjempeheldige som har fått oss en prat med den ferske OL-deltakeren fra Tokyo på 800m i friidrett, Hedda Hynne! Hedda har en lang og sterk merittliste med to OL-deltakelser, 7 gullmedaljer i NM og innehar norgesrekorden på 800m med 1.58.10!
Hedda har gitt oss et innblikk i løpingen, samt tips og triks til våre lesere!

Hva er ditt beste minne fra OL?

Jeg har faktisk ikke reflektert så mye over OL enda, siden vi fremdeles er i sesong. Det venter jeg med det til vi skal oppsummere og evaluere sesongen i høst. Det jeg kan si er at Tokyo var magisk, og det var helt klart veldig stort å representere Norge i de olympiske leker sammen med Erik (trener og samboer) for andre gang.

Noe som overrasket deg i forbindelse med lekene?

Sengene i utøverlandsbyen var laget av papp!

Hvordan ser resten av året ut?

Konkurransesesongen min fortsetter til midten av september. Etter det blir det en avkoblingsperiode, før vi begynner oppkjøringen mot 2022.

Hvilke mål har du til neste sesong?

VM i Eugene og EM i München er to store mål for sesongen 2022.

I tillegg jobber jeg hver dag for å bli en bedre 800meter-løper, og jeg har alltid et mål om å løpe fortere på distansen!

Har du noen tips i forhold til skader?

Jeg tror alle opplever skadeavbrekk nå og da, og at det er lurt å være forberedt på at det er en del av «gamet». Du vil kanskje ligge på grensen til hva du tåler, og da er faren for skade alltid tilstede.

Hvis du må trene alternativt er min erfaring at det er de første øktene som er mest utfordrende. Gi derfor ikke opp med en gang, selv om det er vanskelig. Det å finne tilsvarende intensitet i en annen treningsform krever ofte noe tilvenning. Dessuten er det et alternativ til det du egentlig vil gjøre, så det at du ikke synes det er like gøy er ikke veldig rart.

Fortsett med samme treningsrytme, slik at det blir lettere å komme tilbake i vanlig trening når skaden er leget. Kanskje har du venner som synes det er mer gøy med andre treningsformer enn hva du gjør til vanlig, som du kan slenge deg med på?

Har du tips til hvordan leserne våre skal få fremgang i treningen?

Kontinuitet er et viktig stikkord! Ha glede i det du holder på med, da er det lettere å holde ut også de dagene du får lyst til å droppe en økt.

Et annet stikkord er totalbelastning. Dersom dagene dine er proppfulle med alt mulig annet kan det være vanskelig å få igjen det du ønsker fra en økt. Kanskje kan litt mer tid til oppladning og restitusjon alene økte kvaliteten på økten og adaptasjonen?!

Hvilke styrkeøvelser kjører du på bein?

Jeg trener gjerne styrke på ben 1-2ganger i uken. Øvelser for aktivering av fremside lår, hamstring og legger står alltid på programmet.

Et eksempel på hver muskelgruppe kan være:

  • Knebøy (til 90grader i kneleddet),
  • Ett-bens strakmark (med manual for å utfordre stabilisering og balanse)
  • Ulike varianter av tåhev med vekter.

Favorittøkta di?

Det må være en hardøkt i piggsko på bane, gjerne i konkurransefart!

Grovt sett, hvordan legger du opp treningsåret?

Erik tar seg av denne biten. Jeg gjør, stort sett, bare som jeg får beskjed om. Det jeg kan si er at vi i sesong stort sett har litt mindre mengde enn hva vi har i treningsperioder.

Hvor kjapt etter ei økt får du i deg noe mat?

På kvalitetsøkter har jeg alltid med meg noe jeg kan spise etter siste draget, før nedjogg. Det kan være deler av en restitusjonsbar, da kan jeg spise resten etter nedjoggen.

Hvis det «bare» er en løpetur passer jeg på å få i meg noe i løpet av de første minuttene etter økta.

Kan du gi leserne våre en løpeøkt de kan prøve?

10x400m med 1min pause!

Et siste tips og triks?

Jeg har aldri angret på en økt, selv om dørstokkmila noen ganger kan være lang. Dropper du ut i siste liten kan det medføre en “dobbel-negativ”:

  1. at du ikke får beveget deg
  2. at du har trukket deg fra et mål du har satt deg for dagen.

Ta derfor en ekstra runde med deg selv hvis du kjenner deg umotivert:

Er det fordi du synes treningen er kjedelig? I så fall hvorfor? Eller har du bare litt vondt i viljen? Litt trening er bedre enn ingenting!

Tusen takk for praten Hedda! Lykke til resten av sesongen og for 2022, vi heier på deg!

Referanser