Sesongstart

Publisert 28. april 2016 klokken 13:17

Vi nærmer oss slutten av april og sykkelsesongen sparker for alvor i gang, mange har sikkert hold beina godt i gang gjennom hele vinteren, mens andre kanskje har trent mer alternativt og benyttet skiføret flittig.

Uansett bakgrunn gjelder det å legge en god plan, ta for deg hvordan du vil legge opp sykkelsesongen, konkurranser, evt. treningssamlinger osv. Finn gode rutiner i hverdagen og planlegg så godt som mulig. En god plan er en som kontinuerlig kan finjusteres, fordelen med å ha en plan å forholde seg til er å holde kontinuitet og kvalitet i treningen. For mange er det også veldig viktig å sette seg delmål og hovedmål, som hjelper med motivasjonen de dagene det butter litt imot. Vi i Aktimed Trening hjelper våre kunder med skreddersydde treningsprogrammer – PT på nett. Dette kan være alt fra nybegynneren som ønsker sykle sitt første ritt, til den mer erfarne som vil optimalisere prestasjonen og legge inn formtopper i løpet av sesongen.

Les mer om PT på nett

1. Sykkel og utstyr må være i orden

Første prioritet er å få utstyret på plass, hvis du ikke er sykkelkyndig selv, lever sykkelen til din nærmeste fagforhandler og få den klar for en lang sesong. Dette gjelder spesielt de som har brukt sykkelen gjennom vinteren. Videre går du gjennom utstyret, hjelm, sko, klær, reservedeler osv. Dette er basisen for en god sykkelsesong, utstyret skal være i orden og det skal brukes minst mulig tid og energi på mekking.

2. Trening, hvordan starte opp

Ta utgangspunkt i planen du har lagt. Denne skal inneholde trening du trenger for å stille best mulig i konkurranse, her bør du ta for deg hvilke type ritt du skal sykle og trene de kvaliteter som trengs. Uansett om du har hovedfokus på landevei eller terreng er det alltid fordel å trene allsidig, har du hovedfokus på landevei tjener du mye på teknikken og styrken du får ved å sykle i terrenget, motsatt; hvis du har hovedfokus på terreng vil landeveistreningen bidra med kjørestyrke og mil i beina. En treningsuke bør inneholde styrkeøkter, lengre rolige turer og gode intervalløkter. Disse tre øktene er hovedgrunnlaget for trening, videre tilpasser du antall økter og timeantall etter tiden du har til rådighet. Trener du 1-3 ganger i uken bør du ha en av hver, trener du 3-5 dager kan du øke til to intervalløkter, 2 styrke økter og 1 god langtur. Trener du 5-7 dager i uken kan du øke til 2 langturer og supplere med noen kortere restutisjon eller teknikk økter.

Husk alltid å ha fokus på målet, tren deg god på det du møter i rittene du skal kjøre. Skal du kjøre et teknisk terrengritt bør både intervall og langturene ha innslag av tekniske momenter. Kjører du kun asfalt/grus legger du de fleste øktene til det underlaget. Styrkeøktene bør omfatte kjernemuskulaturen og evt beinstyrke hvis du har fast styrkeprogram. En kropp som skal trene må være trent, styrketrening er helt essensielt for å forebygge skader og få mest mulig utbytte all treningen du legger ned.

3. Ritt

I Norge kan vi velge å vrake i mange ritt, både på landevei og terreng. I tillegg til vanlige ritt finnes det også f.eks bedriftskaruseller og klubbritt. Oppsøk din nærmeste klubb og kartlegg konkurransemiljøet i ditt område. Den beste treningen er ritt, bruk ritt i din treningsplan og bruk disse på vei mot hovedmålene dine.

På terrengsiden kan jeg anbefale både Norgescup Rundbane og Maraton, cupene har mange fine ritt spredt rundt i landet, morsomme løyper og fine arrangement. Videre er det de store og populære turrittene som Birkebeinerrittet, Grensesrittet, Nordsjørittet, Sykkelenern m.fl.

Personlig er jeg stor fan av de skikkelig terrengrittene, vi har et godt utvalg av disse også i Norge, her er noen av mine favoritter:

– Terrengsykkelrittet

Rittet finner sted i Østmarka i Oslo, en teknisk krevende løype som tar terrengsykling tilbake til røttene, flott arrangement med proft opplegg.

– Bukkerittet

Bukkerittet har start og mål på Skeikampen i Gausdal kommune. En fantastisk fin løype og proft arrangement i vakre Per Gynts rike.

– Sykkelenern.

Midt Norges største turritt med start og mål i Oppdal. Et glimrende turritt som går i vakkert fjellterreng rundt Oppdal, overkommelig for de aller fleste, tilbyr forskjellige løyper.

– Skaidi Xtreme.

Nord Norges tøffeste offroadritt, en glimrende sesongavslutning i vakre Finnmark, start og mål i den lille bygda Skaidi mellom Alta og Hammerfest. Morsomme løyper og helproft arrangement.

 

Med ønske om en fortreffelig sykkelsesong, LYKKE TIL 🙂

Hilsen Henrik H.Kippernes/Aktimed Trening.
Personlig trener og aktiv terrengsyklist – henrik@aktimed.no

 

Referanser