Hvordan lykkes med sommertreninga

Publisert 22. april 2021 klokken 13:24

Mangeårige satsende skiløper Øystein E. Sjøli, nå skiinstruktør og trener hos oss i Aktimed Trening - kommer med sine beste tips til hvordan man skal takle overgangen fra vintertrening til sommertrening.

Vinteren er absolutt på hell, selv om snøen tviholder på sin eksistens flere steder i landet. Vårlufta siger inn landet vårt. Asfalten begynner å bli bar, og klar for at både sykkel uten piggdekk, rulleski og ikke minst joggeskoene skal taes fram.

I den anledning har vi tatt en liten prat med vår løpsinstruktør Øystein E. Sjøli om hva det viktigste å tenke på i «overgangstreningen» er. Mange går nå over fra skiturer og løpeturer på myk snø, til asfaltløping. Når det kommer til de første løpeøktene på våren, – ikke bli for overivrig, prøv å få en gradvis overgang, sier Øystein. Gi kroppen en gradvis omstilling fra mykt underlag og og myke bevegelser, til hardere underlag og «støt». Med andre ord, ikke gå rett på intervalltreningen med en gang. Dette øker bare risikoen for skader.

Hvordan gjøre løpesesongen mer suksessfull

  • Variere underlag – minimerer skaderisikoen
  • Løpsspesifikke styrkeøvelser gjør kroppen bedre rustet for overgangen
  • Variere treningsform, rulleski og sykkel er skånsomt og fint for variasjonen.
  • Sett deg mål. Om det er en spesifikk konkurranse eller et mål om å bedre tiden på en fast løype, så virker det motiverende å ha noe å trene mot.
  • Tenk alltid teknikk. Tanken bak teknikk er begrepet utnyttelsesgrad, hvor man får maks ut av egen kapasitet. I tillegg er teknikk et viktig hjelpemiddel for å unngå belastningsskader.

 

Øystein bruker ofte rulleski og sykling for å unngå for høy belastning på beina under løping. Det er en treningsform han anbefaler andre å gjøre mer av. Det er god styrketrening for hele kroppen, og man får muligheten til å opprettholde den spesifikke langrennsmuskulaturen. Samtidig som man har en fin alternativ treningsform ved siden av løpinga.

 

Ønsker du å trene løping sammen med andre? Ta en titt på våre løpetreninger

Hva med å prøve ut rulleski for første gang, eller videreutvikle teknikken din neste skisesong.

KONTAKT OSS

Referanser