Allsidig trening, Randonee som treningsform!

Publisert 9. mars 2016 klokken 13:03

Mange har de siste årene oppdaget topptur, også kjent som randonee, som en svært bra bevegelsesform.

Mosjonistidretten i Norge er større en noen gang, de siste ti årene har antallet ”aktive” mosjonister økt enormt. De siste årene ser vi også mer spesialisering innenfor mosjonist rekkene, det legges ned store mengder med midler og tid, for å toppe prestasjonen opp mot utvalgte resultatmål. Den store boomen med turritt har gått litt ned, samtidig har f.eks løping (les;maraton) og triatlon økt i oppslutning og popularitet. Dette kan nok være sunt, en fordeling av massene utover de forskjellige idrettene gjør de små særforbundene større og sterkere, noe som igjen fører til bedre rekruttering og satsing for de yngre.

I takt med utviklingen av spesialisering innenfor idrettene er det viktig å holde fast på allsidigheten. Tidligere var det helt naturlig å tilpasse mosjon og trening etter årstid og sesong, da var ikke tilgangen til rulleskiløyper, møller, ruller eller andre spesifikke hjelpemidler like god. Resultatet ble variasjon i treningen, man brukte alternative bevegelsesformer for å trene mot sine mål.

Fordelene med allsidighet og variasjon er stor. Bruker man de forskjellige bevegelsesformene riktig kan dette være vel så bra som å trene ensformet på aktiviteten man prioriterer høyest. Ved å bruke forskjellig bevegelsesformen bygger man en solid grunnform, utholdenhet, styrke, bevegelighet og robusthet. Å variere treningsformer kan løfte nivået da man kan belaste kroppen på forskjellige måter og dermed tåle høyere belastning.

Mange har de siste årene oppdaget topptur, også kjent som randonee, som en svært bra bevegelsesform. Utstyret har muliggjort for raskere opptur og bedre nedkjøring. Ser man nøyere på hva som kreves for en topptur finner man mange gode grunner for å bruke dette som treningsform:

1. Utholdenhet

– Å gå topptur krever en hvis grunnform for å legge ut på tur. Kort eller lang må man ha litt utholdenhet for å få en fin tur oppover fjellet. Øker man gradvis lengden på turene vil man stimulere utholdenheten og bygge god aerob kapasitet. Hvis man ønsker kan man også legge inn spesifikk utholdenhets trening som mer høyintensitet. Både mellom og høy intensitet.

2. Styrke

– Å gå på randonee ski krever styrke, utstyret er tyngre en langrenn og man har ofte noen kilo med oppakning. Naturlig nok er det beina som tar mye av arbeidet, men det kanskje ikke alle tenker over er hvor stor grad man også bruker overkropp og støttemuskulatur for å komme seg oppover i til tider ulendt terreng. Hele kroppen aktiveres og mange muskelgrupper er i sving for å få deg opp fjellsiden. Samtidig er det mye statisk styrketrening i nedfarten.

3. Teknikk og bevegelighet

– Både opp og ned kreves god teknikk. Jo mer man går jo bedre teknisk og energieffektivt går man. Videre kommer nedfarten hvor ski og svingteknikk spiller en stor faktor. Som med de andre faktorene trenger dette trening, mye tid og terping vil forbedre teknikken. Bevegelighet er også vesentlig faktor under hele turen, avhengig av vanskelighetsgrad stiller det krav til god bevegelighet.

 

Oppsummerer man disse faktorene ser man hovedtrekkene som er viktige i alle utholdenhetsidretter, dette er beviset på at randonee er en ypperlig treningsform for alle slags aktiviteter.

Så når man toppen, og får lønn for strevet:-)

Lyst å prøve? Vi kan hjelpe deg med utstyr og PT time i randonee.

PT time i randonee