5 tips til trening i sommervarmen

Publisert 18. juni 2020 klokken 11:03

Når sommeren kommer er man gjerne klar for å legge ned en innsats på trening, og de lange lyse dagene kan også gjøre det lettere. Men så kommer varmen, og det kan føles som et ork å skulle trene. Vi har gjort oss noen erfaringer, så her får du 5 tips for å få trent i varmen i sommer!

Drikk nok - hele dagen

Du trenger ikke drikke store mengder rett før og rett etter trening, men ha en plan for å drikke gode mengder vann gjennom hele dagen, og gjennom hele treningsøkten. Drikk helst vann, og sett gjerne en kanne i kjøleskapet som alltid er klar. Om det hjelper deg til å drikke mer kan du også tilsette sukkerfri saft for å få i deg nok væske på de varmeste dagene.

Typiske symptomer på å ha drukket for lite kan være svimmelhet eller hodepine, eller at man fryser når man egentlig er varm.

Tren tidlig eller sent

Det er en herlig følelse å trene tidlig om morgenen, og da kan du også få masse overskudd til resten av dagens gjøremål. Hvis du utfører treningsøkta tidlig på morgenen eller sent på kvelden, unngår du sola når den er som varmest.

Legg treningen til et sted med vind eller vann

Har du mulighet til å dra litt opp i høyden der det ofte er litt mer drag i lufta? Eller legge løpeturen forbi et vann du kan bade i? Da kan du legge inn en liten dukkert underveis på turen, og kanskje kan dette være en fin motivasjon for å få en liten treningstur i seg selv? 

Del opp treningsøkta og spre den utover dagen

Du har egentlig planlagt en lengre treningsøkt, men det frister ikke varmen. Hva med å dele opp økta og spre den utover dagen?

Vi foreslår
20 minutter løpetur før frokost
Kort styrkesirkel i skyggen før lunsj, prøv for eksempel denne
15 minutter bevegelighetstrening før leggetid

Tenk på bekledning

Mørke klær i bomull kan gjøre den varme treningsøkta ubehagelig, så bruk gjerne lyse lette klær, solbriller og en caps på hodet. Husk også solkrem, gjerne en som er vannfast.

Referanser