Trening i kulden

Publisert 8. november 2016 klokken 16:11

Det er ingen grunn til å droppe utetreningen selv om det er kuldegrader.

Det er ikke alltid like lett å komme seg ut på treningstur når det er mørkt og sprengkaldt, men det finnes mange gode grunner til å gjennomføre utetreningen likevel. Vintertrening kan nemlig sette en ekstra spiss på treningsopplevelsen og gi formen et realt løft.

Start rett utenfor døra

Den vanligste grunnen til at vi ikke kommer oss på trening er TID. Vi har ikke tid! Derfor må vi heller ikke gjøre trening så komplisert at det stopper oss i å få gjennomført den. Hva er vel lettere og mer tidseffektivt enn å starte treningen rett utenfor døra di? Tar du en gå eller løpetur, kreves det minimalt av utstyr, og terskelen for å komme seg ut blir lavere. Du rekker faktisk ei fullverdig treningsøkt, et kjapt måltid og en dusj på under en time!

Forbrenn mer i kulda

Ønsker du å forbrenne flere kalorier og redusere vekta bør du trene ute i vinterkulda! Undersøkelser viser at forbrenningen ved vintertrening øker med opptil 15 prosent. Dette fordi kroppen bruker mer energi på å varme opp kroppsdelene som er utsatt for kulda. Den kalde luften du puster inn må varmes opp inni kroppen, og da trenger du mer energi og du forbrenner flere kalorier.

Bli trygg på snø

Glatt føre er en av de største utfordringene om vinteren. Når det er glatt, er det viktig at du justerer teknikken slik at du har godt feste. Svikt litt i knærne, få tyngdepunktet ned, len kroppen litt fremover og ta korte steg med fokus på å lande langt fremme på foten, rett under hoftene. Når våren kommer har du blitt i bedre form og tatt løpestilen til et nytt nivå.

Bekledning

Kombiner et vindtett ytterlag med et varmt mellomlag. Fleece og ull egner seg godt. Ta en stillongs under tightsen. Er det is, bør du ha brodder eller få satt pigger på skoene. Brodder er lette å trekke på og gir godt feste på isen.

Et godt tips kan være å varme opp klærne før du går ut. Legg mellomlaget og skoene på badegulvet, så kan du ta på deg varme og deilige klær rett før du skal ut.

Husk alltid refleks når du løper om vinteren, og suppler gjerne med hodelykt. Da blir det lettere å oppdage deg for bilisten og det åpner muligheter til å ta en seg en liten avstikker fra hovedveien. Er det -15 grader eller mer bør du ikke trene særlig hardt.

Mer allsidig trening

Trening under våte og glatte forhold økter kravet til koordinasjon, smidighet og balanse. På en løpe/gå tur på snø eller glatte skogsveier får derfor musklene mer allsidig trening enn på en vanlig løpetur.

Utnytt solstrålene

Det er ikke mye som slår en tur i glitrende vintersol. Benytt fridagene til rolige lange turer og utnytt de få soltimene vi har. Du får en utrolig vitamininsprøytning, og kommer i knallgodt humør. Prøv også å klemme inn en liten gåtur i lunsjen, særlig når solen skinner. Du blir mye mer produktiv og glad når du kommer deg ut midt på dagen også.

Godt for selvfølelsen

Det er utrolig tilfredsstillende å gi blaffen i været og komme seg ut i skog og mark om vinteren. Det føles befriende å løpe seg en tur etter en lang og innestengt dag på kontoret. Klarer du å trosse kulde og snø, vil du få en herlig mestringsfølelse når du kommer hjem.

God tur!
Harriet Hestad