Trenernes egne favorittøkter: Sigve Bakken Bolme

Publisert 12. november 2018 klokken 09:20

Sigve helt til venstre sammen med en av gruppene sine i Trondheim

I AktiMed Trening har vi mange ivrige og allsidige trenere. I bloggen fremover kan du lese om deres egne favorittøkter og test de gjerne ut. Først ut er Sigve Bakken Bolme med sine løpsintervaller!

Navn: Sigve Bakken Bolme
Bakgrunn: Vært aktiv håndballspiller og konkurrert i spyd. Alltid vært over snittet glad i friidrett og løping. Er glad i å teste seg selv, både med ulik trening og i laben. Har en bachelorgrad i Idrettsvitenskap fra Høgskolen i Lillehammer, og tar nå en mastergrad i Bevegelsesvitenskap ved NTNU. Er trener for AktiMed Trening i Trondheim, der han har privat- og bedriftsgrupper i styrke og kondisjon, både utendørs og innendørs.
Favorittøkt: 5 x 1000 meter løping

5 x 1000 meter løping

  • 15 min oppvarming (rolig løp) inkludert noen korte drag og drill mot slutten.
  • Hoveddelen av økta er 5 x 1000 meter, og Sigve løpet ofte på bane eller en fast strekning på alle dragene for å få nøyaktige mål. Den første 1000m er «oppvarming», tilsvarende 15-30 sek saktere enn planlagt fart. Målet er at de neste fire går tilnærmet like fort, men fører til utmattelse på det siste draget. Man må altså kjenne sin egen kropp for å treffe godt på intensiteten, da de første dragene alltid kjennes litt lette ut.
  • Pausene er alltid aktive med 2 min rolig gåing/løping (ofte tilbake/mot start for neste drag).
  • Ettersom man løper 1000m (2,5 runde på friidrettsbane), er det veldig målbart å se om du løper fortere enn sist gang, og dermed få et objektivt mål på om du er i bedre form. Antall 1000-metere må tilpasses til nivå. Enkelte ganger kjører han også 7-8 stk, men for mange kan det også holde med 3-4 stk
  • 15 minutter rolig nedtrapping

God progresjon i Sigves økt