Kom i gang med trening!

Publisert 9. januar 2017 klokken 10:30

Fysisk aktivitet er utvilsomt bra for kroppen vår, men mange sliter med å komme i gang med regelmessig aktivitet. Vi sliter med å få gode rutiner på aktivitet og vi føler ikke at tiden strekker til til trening. Her gir vi deg noen gode tips til hvordan du kommer i gang!

1. Sett av tid!

En av de mest brukte unnskyldningene for å ikke trene er at man ikke har tid. Som med alt annet gjelder det å sette av tid. Har du et fast tidspunkt å forholde deg til kan det være lettere å få det til; har du planlagt at du skal gå en tur klokka 18, så skal du gjøre det. Og det trenger ikke ta lang tid – du får gjort mye på under 30 minutter! Husk også at litt alltid er bedre enn ingenting.

 

2. Finn en aktivitet du liker!

Aktivitet kan være så mye, men alt passer ikke for alle. Noen liker å sykle, noen liker håndball eller styrketrening, og noen liker å gå tur. Det viktigste er å finne noe du liker og trives med. Gleder du deg til trening er det større sjanse for at du klarer å komme deg dit.

 

3. Få deg treningsvenner!

Vi blir påvirket av de rundt oss, og det er større sjanse for at vi er i aktivitet hvis de rundt oss er det. Avtal med en venn eller venninne om at dere skal gå en tur eller møtes for en skitur, da er det ikke så lett å bli hjemme. På denne måten pusher dere hverandre, og plutselig har dere en fast trening hver uke. Et bra tips er å melde seg på en treningsgruppe eller et kurs for å få en kickstart! Det er lettere å komme i gang når du vet at noen står og venter på deg, og her får du motivasjon med på kjøpet.

Hodelykt kan gi mange fine opplevelser i vinterhalvåret

4. Lag en overkommelig plan!

Har du ikke vært i aktivitet tidligere kan det være lett å gape over for mye i starten. Du har gjerne lyst til å bli i kjempeform på kort tid, og tenker at du skal trene hver dag. I starten kan det imidlertid være lurt å lage en plan du har mulighet til å kunne følge. Si for eksempel at du skal gå en tur annenhver dag klokka 18. Sannsynligvis synes du det er deilig å gå, så du begynner å gå oftere enn annenhver dag, men da er resten av turene bonus.

 

5. Gi deg selv et klapp på skuldra!

Vær fornøyd med det du har gjort, i stedet for å bli stresset over det du ikke har gjort. Du får ikke gjort noe med at du ikke var i aktivitet i går – men du kan gjøre noe med hva du gjør i dag og i morgen. Ikke gi deg selv om ikke alt går etter planen.

 

6. Hopp i det!

Har du fortsatt ikke kommet i gang? Det beste er å bare gjøre det uten å tenke for mye. Hopp i det, og tenk på all tiden du bruker på å tenke på at du skal komme deg i aktivitet. Er du utrent får du raskt resultater – og hva er vel bedre motivasjon enn det?

Få et ekstra treningsboost ved å melde deg på våre utetreninger her

Lykke til!