Klar for nye treningsimpulser? Test ut HIIT!

Publisert 2. april 2019 klokken 12:27

Er du lei av rutinepregede treningsøkter på studio, eller av de samme kilometrene rundt den samme joggeløypa? Har du gått tom for motivasjon til å følge opp nyttårsforsettene? Da er det på tide å finne en type trening man liker, mestrer og klarer å gjennomføre. Hva passer vel da bedre enn ei artig og kjapp økt, hvor man får en god kombinasjon av styrke- og utholdenhetstrening, og får kjørt seg skikkelig på kort tid? Test ut ei Tabata-økt da vel!

Tabata er en av de såkalte HIIT-øktene (høyintensiv intervalltrening), som består av korte intervalldrag med korte pauser. Det vanligste er å kjøre 8 runder med 20 sekunder jobbing, og 10 sekunder hvile. Man har gjerne 8 ulike øvelser fordelt på stasjoner, og gjør seg helt ferdig med en øvelse før man går over til neste.

Ei tabataøkt kan gjennomføres hvor som helst, og kan kjøres med utstyr eller kun med øvelser med egen kroppsvekt. Ei slik økt passer for alle, uansett utgangspunkt. Det er viktig å tilpasse belastning og hastighet på de ulike øvelsene, slik at man klarer å holde ut i 20 sekunder. Målet med ei slik trening er å få ei god økt med blanding mellom kondisjon og styrke, hvor man får opp pulsen. Trenger man mer variasjon, kan man også ha to øvelser per stasjon, hvor man gjør annenhver øvelse.

Under finner du to forslag til Tabata-program som kan gjennomføres både med og uten utstyr. Øvelsene kan fint skiftes ut med dine egne favorittøvelser, og det er kun kreativiteten som setter en stopper hvilke øvelser som kan inkluderes i et slikt treningsprogram. Det viktigste er å få opp pulsen!

Forslag til økt med utstyr

Øvelse 1: Boxjump

Øvelse 2: Skulderpress, en og en arm

Øvelse 3: Utfall med manualer

Øvelse 4: Roing i slynge

Øvelse 5: Kettlebellswing

Øvelse 6: Fronthev med manualer

Øvelse 7: Roing i romaskin

Øvelse 8: Båten med rotasjon

Her kan du se video av alle øvelsene:

Box jump – ExorLive

Forslag til økt uten utstyr

Øvelse 1: Burpees

Øvelse 2: Armheving

Øvelse 3: Mountainclimbers

Øvelse 4: Dips på benk/stol

Øvelse 5: Hoppende utfall

Øvelse 6:  Planke med veksling albuer

Øvelse 7: Knebøy med hopp

Øvelse 8: Liggende benhev

 

Her kan du se video av alle øvelsene:

 

Mountain climber – ExorLive

God trening!