Hold formen ved like i ferien!

Publisert 8. april 2017 klokken 10:43

Her er tips til trening du kan gjøre hvor som helst; på hytta, hjemme, i storbyen og på sydenferie!

Ferietid er foran oss, og med både påskeferie og flere fridager utover i mai er det fort at treningen blir nedprioritert. Det er selvfølgelig lov å kose seg, men opprettholder du treningen i ferien blir det lettere å komme tilbake til hverdagen også. Kanskje har du faktisk også bedre tid i ferien? Under kommer vi med tips til trening og øvelser du kan gjøre hvor som helst!

Ta gjerne med resten av familien på trening – dette er moro å gjøre sammen!

Knebøy

Hold hverandre i hendene og len dere bakover. Gå dypt ned med rompa og opp igjen. Gjenta 20 ganger.

High5-planke

Stå med hodene mot hverandre, og gi high 5 med annenhver hånd. Hold rompa stabil og lav. Gjør fortere for mer belastning, og stå gjerne på knærne for mindre belastning. Ta 20 high 5!

benløft med partner

Den som ligger holder et godt tak rundt leggene til den som dytter. Bruk magen til å holde igjen, og stopp bevegelsen rett før du treffer bakken. Da spenner du magen og presser beina raskt opp igjen. Gjenta 20 ganger før dere bytter plass.

Benløft uten partner

Ligg på ryggen med strake ben. Løft bena opp til de er horisontale, stram magen og løft rompa litt opp fra bakken. Senk rolig ned til bena nesten treffer gulvet og gjenta 10-15 ganger. Kan gjøres med bøy i knærne for mindre belastning.

Armheving med variasjoner

Armhevinger kan gjøres på mange måter! Mot en vegg eller et tre er den letteste varianten, så kan man variere med å ta det i trappa, mot en benk eller strak på bakken. Hvis man er sterk kan man ta en levende vekt på ryggen 😀 Ta så mange du klarer!

Tur!

Gå, løp, sykle eller gå på ski en tur i nærområdet. Legg inn korte spurter med jevne mellomrom, eller:

  • Løp alt du kan til neste lyktestolpe
  • Førstemann til toppen av bakken
  • Rundt hytta
  • Til skiltet
  • 10 spensthopp

Dette synes også barna er gøy! La gjerne de minste og de minst spreke starte litt lengre frem slik at alle kommer frem omtrent på likt.

GOD PÅSKE!