Fem tips til en aktiv juleferie

Publisert 20. desember 2019 klokken 19:00

Det er desember og snart juleferie for mange av oss. Ikke vent til januar med å starte på igjen med trening, bruk jula til å få en kickstart!

Desember er kanskje en av årets travleste måneder for mange av oss, med juleavslutninger, aktiviteter, kakebaking og handleturer. Når ferien endelig kommer er det fristende å bare slappe av og kose seg. Og man skal selvfølgelig kose seg med god samvittighet, men kosen blir garantert bedre om man har vært i aktivitet først. Samtidig blir oppstarten i januar lettere om man holder på rutinene også i ferien. Det er også viktig å huske på at all aktivitet er god aktivitet, og man trenger ikke bestige høye topper for å få godfølelsen. Her kommer fem tips for en aktiv juleferie i 2019:

1. Skitur

Er du så heldig at det er hvit jul der du er? Ta deg en skitur, enten med familien eller alene. Gå med den stilen du har, langt eller kort, og kjenn på den gode følelsen det gir, både underveis og etterpå.

2. Alternativt kortspill

Spill er gøy i jula! Hvorfor ikke prøve en alternativ variant og samtidig få en treningsøkt? Få inspirasjon til kortstokkøkt HER

3. Måke snø

Mye snø utafor huset? Ta en runde med snøskuffa, og gjør det så fort du klarer. Her får du trent både bein, rygg, mage og armer! Kanskje måker du hos naboen også når du først er i gang?

4. Superrask økt mens maten står i ovnen

Du trenger ikke fancy utstyr for å få en god økt, og du trenger ikke mye tid heller. Du får gjort mye på 15 minutter! Rigg deg til i stua eller utenfor huset, så bruker du det utstyret du har. Her kan du finne eksempler på øvelser som krever lite eller ingen utstyr.

5. Hverdagsaktivitet

Gå med ryggsekk i stedet for å kjøre til butikken, ta en ekstra runde med hunden, ta med barna på aketur, hodelykttur, gå til naboen, eller en tur på skøyter. Mulighetene er mange til å få frisk luft og samtidig holde kroppen i gang. Her er det kun kreativiteten som setter grenser. Husk at all aktivitet er god aktivitet!

GOD JUL!