5 motivasjonstips til trening i høstmørket

Publisert 23. november 2016 klokken 10:09

Synes du det er litt tungt å komme seg på trening når det blir mørkt og kaldt ute? Vi gir deg 5 tips som kan gi deg boostet du trenger for å holde motivasjonen oppe.

1. korte og effektive økter

Ofte kan det virke umulig å komme seg ut når det regner sidelengs og vinden uler utenfor vinduet. Her gjelder det å tenke smart, og for å unngå å bli kald underveis er det lurt med raske og effektive økter. Økta starter med en gang du kommer ut av døra, og den stopper ikke før du er tilbake igjen. En økt på 30-40 minutter kan legges opp med for eksempel lyktestolpeintervaller. Her bestemmer lyktestolpene lengden på intervallene, og du løper i raskt tempo i to lyktestolper, og løper rolig i en. Dette gjør du sammenhengende i ca 20 minutter. Jogg rolig hjem, og avslutt med en varm dusj. Du angrer ikke på denne økta!

 

2. Gjør det enkelt!

Trening trenger ikke være avansert og man trenger heller ikke masse utstyr. En enkel matte foran TVen, og du kan få en styrkeøkt for hele kroppen på 20 minutter. Eksempler på øvelser kan være utfall, dips, armhevinger, catslide med ullsokker, rygghev.

Enkle øvelser du kan gjøre hvor som helst; rygghev, benopptrekk (med eller uten ullsokker), dips, armhevinger og utfall

3. tren på vei til jobb

Legg inn en økt før eller rett etter jobb, og her er mulighetene mange. En løpetur til jobb gir en herlig start på dagen, og du får opp energinivået med en gang. I tillegg har du gjort unna treninga før dagen egentlig har starta, og du har tid til andre ting etter jobb.

 

4. energipause

Kan du få med kollegene dine på en energipause i lunsjen? I stedet for å sitte på lunsjrommet i en halvtime, bruk 20 minutter til å gå en tur og avslutt med noen gode styrkeøvelser. Knebøy + pushups, og du har en fin liten økt. En bonus er at dere får sett litt av dagslyset.

 

5. sett deg et mål som tenner deg

Sett deg et mål som tenner deg! Har du en drøm om å fullføre halvmaraton, eller kanskje klare å gå på en spesiell topp til sommeren? Har du et mål er det lettere å komme seg ut, og da klarer du det også på de mørkeste dagene. Mange synes også det hjelper å skrive treningsdagbok, da får du det svart på hvitt hva som er gjennomført av trening.

 

PS! Husk refleks når du trener utendørs i høst- og vintermørket!

Hodelykt kan gi mange fine opplevelser i vinterhalvåret